Page 58 - NUROL YES Sürdürülebilirlik Raporu
P. 58
Projelerimizdeki 2018 ve 2019 yılına ait doğrudan ve dolaylı emisyonlarımızı GJ ve tCO cinsinden yukarıdaki tablolar aracılığıyla aktarmıştır. 2018 seviyesinin yüksek olması bunun başlıca nedenidir. Kuyu derinlikleri 10 konumlandığı bölge su havza koruma mesafelerinin dışındadır. Ancak
2
yılı verileri, karşılaştırılabilir olması için bu senenin hesaplama metodolojisine göre yeniden hesaplanmıştır. metreden az olduğu için “Yeraltı Suları Tüzüğü” gereğince yasal izne inşaat faaliyetlerimizden dolayı yeraltı ve yüzey sularının olumsuz
2019 yılında toplamda emisyon değerimizde tCO cinsinden %7’lik bir düşüş görülmektedir. Projelerimizin ayrıntılı karşılaştırma tabloları aşağıdaki tabi değildir. Kuyuda yapılmış olan seviye ölçümlerinde su seviyesinin etkilenmemesi için önlemler almaktayız. Önceliğimiz çevre etkisini
2
gibidir. Balıkesir Otoyol Projemiz’de sahadaki çalışmalarımızın azalması, iş makineleri için kullanmış olduğumuz yakıt miktarının düşmesi emisyon sabit olduğu, çekilen suyun, su kütlesini etkileyecek bir çekim yok etmek, yok edilemiyorsa en aza indirmektedir. Oluşan çevre
miktarlarını da etkilemiştir. Boukhroufa Barajı Projemiz’de saha çalışmalarının aktif olmasından dolayı, iş makinelerimizden kaynaklı yakıt oluşturmadığı gözlemlenmiştir. Balıkesir Otoyol Projemiz’in etkilerimizin aşağıda özetlenmiştir.
miktarlarımızdaki artış, emisyon değerlerinin de geçen yıla oranla yükselmesine neden olmuştur. Konya Eyiste Viyadüğü ve Souk Tleta Barajı
Projelerimiz’de elektrik kullanımındaki tasarruf ve yakıt minimalizasyonu için yapmış olduğumuz çalışmalar emisyon miktarımızın düşmesini
sağlamıştır. Otoyola yönelik yarma ve dolgu çalışmaları, taş ocaklarının Kamp alanında oluşan atık sular,
işletilmesi, peyzaj çalışmaları, alanın temizlenmesi ve toprak
depo sahalarında oluşabilecek yüzey akışları, İmalat sırasında ve depo sahaları oluşturulurken akarsu
yataklarının bozulması,
EMİSYON MİKTARLARIMIZI %7 ORANINDA AZALTTIK. İnşaat sırasında beton yüzeyin su geçirmezliğini sağlamak için
gerekli olan bitümlü yalıtım malzemelerin kullanılması, Kazı çalışmaları akabinde doğal derin yarma işlemlerinin
yapılması,
Kamp saha içerisindeki yakıt tanklarından kaynaklanan
sızıntılar-dökülmeler, Yeraltı su seviyesinin yüksek olduğu noktalarda sanat yapıları
PROJELER EMİSYON MİKTARLARI ( tCO ) imalatları yapılması.
2
10.000
2018 2019
9.000 Belirtilmiş olan etkileri azaltmak adına yapım faaliyetlerimiz sırasında kullanılmamaktadır. Bu nedenle kullanılan suyun kaynağını olumsuz
yüzey suyu ve yeraltı su kaynakları etrafında nasıl çalışma yapılması etkileyecek bir etkimiz bulunmamaktadır. Projemizde gerçekleştirilen
8.000 gerektiği hakkında Karasal Çevre Yönetim Planı içerisinde Su Yönetim faaliyetlerimiz sırasında oluşan çevresel etkileri en aza indirecek
Prosedürü oluşturulmuştur. Mevcut güzergâh içerisinde tüm kuru ve çalışmaları, sahamızda ve kamp alanlarımızda uyguluyoruz.
7.000
taşkın dere yatakları göze alınarak aşağıda isim ve adetleri paylaşılmış Boukhroufa ve Souk Tleta Barajı Projelerimiz’de kamp alanlarımız ve
6.000 olan yapılar planlanmıştır. Köprü, menfez ve yön değiştirme kanalları sahalarımızın konumları itibariyla yüzey suları ve yeraltı suları
gibi hidrolik yapılar da taşkın dönemlerinde su akışını engelleyebilme kullanılmaktadır. Yüzey suları ve yeraltı suları için faaliyetlerimizden
5.000 etkisi göz önüne alınarak, yapı boyutlarında revizyona gidilmiştir. Bu doğan çevresel etkileri gözeterek önlemlerimizi almaktayız. Souk
bağlamda, dere geçişleri için 22 kutu menfez, 4 köprü, 3 viyadük
4.000 Tleta Barajı Projemiz’de yeraltı suyunun kullanımı için yetkili makam
kullanılacaktır.
izinleri alınmış olup, üç aylık periyotlarda su analizleri yapılmaktadır.
3.000 Eyiste Viyadüğü Projemiz’de yüzeyden yeraltına sızan suların Beton tesisi ve arazöz için Souk Tleta Barajı Projemiz’de yüzey suları
toplanmasıyla oluşturulan drenaj sistemi ile su ihtiyacı karşılanmakta kullanmaktayız, kullanma suyu için ise yeraltı suyu tercih etmekteyiz.
2.000
olup, herhangi bir yeraltı ve yer üstü su kaynağı çekim için
1.000
0 Su Çekimi
Kapsam 1 Kapsam 2 Kapsam 1 Kapsam 2 Kapsam 1 Kapsam 2 Kapsam 1 Kapsam 2
Bulunduğumuz lokasyonların altyapı sistemlerine ve mevcut kullanım kaynaklarına göre suyumuzu kamp alanlarımız ve sahadaki çalışmalarımız
BKAO Projesi KHEV Projesi BBFA Projesi BST Projesi için temin ediyoruz. Kullandığımız su miktarlarını ve tükettiğimiz suyun deşarjlarını takip etmekteyiz. Bu takip sistemimiz su ayak izimizi
hesaplamak amacıyla çalışmalarımızı geliştirme imkanı sağlamaktadır.
Su ayak izimizi ölçümlemeye başlamak ve faaliyetlerimizi daha etkin bir şekilde yönetebilmek adına da su çekim ve deşarj bilgilerimizi takip
ediyoruz.
İnşaat sektöründe faaliyet göstermekte olan şirketimiz projelerinde; üretim süreçlerinin aşamalı olması (toprak işleri, betonarme işleri vb.), farklı
türde imalatlar yapılması (otoyol, baraj vb.), her projenin ve proje konumunun kendine has özellikleri olması gibi nedenlerle sera gazı emisyon Projelerimizde kaynaklarına göre su çekim miktarları aşağıda sunulmuştur:
yoğunluğuna ilişkin değerler oluşturamıyoruz.
3
KAYNAKLARINA GÖRE SU ÇEKİMİ (m )
SU YÖNETİMİ Proje Şebeke Suyu Yüzey Suları (Nehir, göl vb.) Yeraltı Suyu
Balıkesir Otoyol Projesi 2.670 - 11.105
Hayattaki temel ihtiyacımız olmasının yanında en önemli doğal Nurol İnşaat merkez ofisimizde su yönetimi konusunda farkındalığın
kaynağımız olan suyun bilinçli ve etkili kullanımının sağlanması için arttırılması için, çalışanlarımızı sık sık bilgilendiriyoruz. Su israfının Konya Eyiste Viyadüğü Projesi - 105.680 -
tüm süreçlerimizde su kullanımını yönetiyor, suyun gereksiz önüne geçmek için temassız sensörlü musluklar kullanmaktayız. Aynı
kullanımının önüne geçmek için birçok tedbir alıyoruz. İklim değişikliği zamanda merkez ofisimizde plastik su şişesi kullanımını kaldırdık ve Boukhroufa Barajı Projesi - 200.000 41.505
ile birlikte su kıtlığı, temiz suya erişim gibi problemlerle yüz yüze suların bitmeden atılmasının önüne geçerek içme suyu için tasarruf
olduğumuz bu dönemde, çalıştığımız her lokasyonda su yönetimi sağladık. Souk Tleta Barajı Projesi - 9.480 16.200
konusunda daha hassas bir yaklaşım sergiliyoruz. Bu kapsamda Balıkesir Otoyol Projemiz’de bulunan Ertuğrul kamp alanında kullanım
çalıştığımız bölgelerin şartlarına uygun çözümlerle suyumuzu suyu olarak keson suyu kullanılmakta olup, şantiye alanının yeraltı su
yönetiyoruz.
58 NUROL YES SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK RAPORU 2019 ÇEVRE DUYARLILIĞIMIZ 59